Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

söndag 1 september 2013

Veckans badgubbe...

Mycket konstigt händer här i världen. Jordbävningar. OS-tävlingar. Kungabröllop och presidentval. Här hemma händer också överraskande saker, även om vi, nästan liksom, ligger strax utanför världen, som det kan tyckas ibland.
Alla med känsliga nerver bör blunda exakt nu...

Bland det underligaste som hänt i sommar det är att Butikschefen Valdemar har fattat tycke för uteduschandet. Alltså han travar, titt som tätt, iväg till älgkojan kånkandes på en hink varmt vatten i var hand och med badlakanet lite tufft hängande över axeln. Sen står han där och löddrar sig. Och skvätter och plaskar med vattnet. Han sjunger arior så det står härliga till. Grannarna blir helt enkelt tvungna att fly fältet. Vissa gånger har jag till och med fått släpa honom ut från älgkojan in i Lilla stugan. Då har mörkret redan lagt sig och vattnet kallnat för länge sedan...

Oroar mig lite hur det blir till vintern. Kommer Valdemar stå där med frost i skägget och nästan hålla på att frysa fast i snösörjan? Eller tar han sitt förnuft till fånga och väljer inneduschen och på sin höjd bara rulla sig några varv i den mjuka, kalla nysnön? Ja, detta får tiden utvisa...


Är det möjligen det här som kallas att ta sig vatten över huvudet...
Vad i all sin dar har det tagit åt karln...

2 kommentarer:

  1. Å jag förstår honom!!
    I våran stuga värmer vi vatten och badar ute, dessutom med utsikt över våran lilla å som rinner förbi och som det goa duschvattnet, mjukt och lent, kommer ifrån:)
    Jag duschar lääänge när jag duschar där, och gärna lite på kvällskvisten så jag kan tända lite ljuslyktor runt om kring, livsnjutning!
    Men till vintern får du nog plocka in han till inomhusduschen så han inte fryser fast;)
    Har jag sagt att det här är en trevlig blogg? nähä, men det är det!:)
    Ha de gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men, vilken bra idé, jag ska genast tipsa Valdemar om dom där ljuslyktorna. Jag duschar gärna ute i älgkojan jag med. Men man kanske får passa sig nu när det snart blir älgjakt. Fast å andra sidan man är nog ganska säker inne i älgkojan, kan man i alla fall tro...

      Radera