Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

torsdag 10 oktober 2013

Bak och framsteg...

Jag får för mig ibland att jag liksom måste bevisa hur himla bra jag är i hushållet (tänk vilka dumheter man kan få för sig?). Jag hade planerat, funderat och filurat under sömnlösa nätter och kommit fram till att framställa en saftig morotskaka och ett rustikt (?) hembakt surdegsbröd. Lätt som en plätt, tänkte jag, tog några taktfasta schottishopp på det knarrande köksgolvet, drog på mig bakrocken och satte kockmössan käckt på svaj. Jag var redo...
 Nu jäser det...
Först rörde jag ihop surdegsdegen men den enda som blev sur var jag. Jag har nämligen mycket liten plats att vara på. Därför blir pytsar och bunkar ställda lite här och var. Men var? Nu stod degen på jäsning. Snabbt fram med saker till morotskakan. Smör och socker skulle röras poröst.
Kan man verkligen kalla detta poröst?
Mamma Gertrud satt och rörde smör och socker i timmar och
det blev poröst så det stod härliga till, vill jag lova...
men inte min röra...typiskt...
Sedan ett ägg i taget. Smör skulle smältas till krämen. Morötter skulle rivas. Snabbt som ögat så hade jag rivit två lagom stora morötter. Då slog det mig plötsligt, rackarn´s, det skulle antagligen finrivas. Bara att se i receptet, tänkte jag, men ack, vad jag bedrog mig. Jag hade ju snott receptet på nätet och bara snabbt raspat ner några stödord bakpå en tidning. Tråkigt nog, hade jag förkortat orden fruktansvärt mycket. Plus att jag hade skrivit väldans slarvigt med en blyertspenna som knappt haft någon udd alls. Det var hart när omöjligt att avläsa receptet, helt enkelt. Jaja, tänkte jag, man får väl gå på känsla, höfta till lite bara. Vad jag helt glömde bort, i stundens hetta, var att jag totalt saknade hushållskänsla.



Jag pytsade i, rörde ihop, och gräddade hej vilt. Baklukten (??) spred sig i stugan. Det blev, mycket riktigt, en morotskaka och ett surdegsbröd. Frågan var väl bara vad det smakade. Men vem brydde sig om det just då...

Oj, hur kunde det bli så här?
Man kan avläsa både yrsel och förtvivlan i det oskarpa fotot...
Nu var det bara disken kvar. Bara??? Gissa om man var nära ett sammanbrott när man såg diskberget torna upp sig mot taket. Jag kan bara konstatera att jag absolut inte är född i farstun. Men heller inte i köket...fast visst går det väl framåt...

6 kommentarer:

  1. Hi hi det låter som du haft det både rörigt och roligt :) Men men inte illa med surdegsbröd och morotskaka. Här har det bara blivit äppelpannkaka. Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste utmana sig själv. Ibland. Fast inte för ofta. Det tar ju en hel del på krafterna. Faktiskt...

      Radera
  2. Eftersom jag haft den stora äran att smaka morotskakan så kan jag berätta för alla som undrar, den var UTSÖKT! Så visst kan du Lilla gumman!

    Tack för senast från en Yster Syster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! En härlig förmiddag trots lite regn. Jag som skulle visa korten från studenten också. Vi får ta det nästa gång. Ha en bra jobbarhelg!!!

      Radera
  3. Haha, sådär ser det alltid ut när jag gör något i köket! Både vid matlagning och bak;)
    Gott det lät med surdegsbröd. Var det en sån god, dreggelframkallande morotskaka med Philadelfiaost på.......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, kakan blev inte alls som jag hade tänkt mig. Förmodligen felskrivet i receptet. Annars brukar jag ALLTID ta morotskaka när vi är ute och fikar. Tänkte att det ska jag göra själv här hemma. Jag menar bara, hur svårt kan det vara...

      Radera