Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

tisdag 1 oktober 2013

Att skriva en bok...

...vore väl inte helt fel? Jag håller faktiskt på att göra det. Eller en, det räcker inte, jag håller på med tre, faktiskt. Det går väl sisådär. 

I en bok där har jag hunnit till sidan elva. Men då måste den tryckas i mycket stor text. Och med stooort radavstånd. Funderade på hur jag skulle få boken att bli lite längre, så då kom jag på idén att göra små lustiga teckningar, lite här och där. Men jag besinnade mig i sista stund och insåg att med dessa teckningar skulle ingen någonsin vilja ha min bok. En av böckerna skulle bli en barnbok med klämmiga bilder (ritad av någon annan alltså) men den utvecklades mer till en bok om återbruk. Mycket läsvärd, skulle jag tro, om den nu skulle bliva klar.
Dessa böcker hade jag aldrig någonsin kunnat skriva...
av naturliga skäl...
En annan bok handlar om vår barndom och var från början bara som ett arv till våra barn. En liten berättelse om hur det var "på den tiden". Den tredje handlar om barnen när dom var små. Roliga händelser, hyss, rymningar och sådana där minnen som man vill alltid ska få finnas kvar. 

Nä, förresten, jag struntar nog i att försöka ge ut dom där böckerna. Dom blir nog bäst som dammsamlare i en byrålåda. Eller i svåra tider kanske till att tända i spisen med. Denna metod borde en hel del kända författare också begagna sig av då många fortsätter att massproducera böcker fast dom bara blir sämre och sämre. Kanske dom har för bråttom. Bäst vore kanske att låta böckerna få mogna till sig under några år.
De här böckerna kanske skulle passa mig mer...
Så om jag låter mina nedskrivna papper ligga i lådan några år till och sedan en dag så drar jag ut lådan och då, precis då, är jag kanske redo att färdigställa det hela. Jag har i alla fall elva stycken förbokade exemplar av alla tre böckerna...så lite press känner man ju...men det ordnar sig nog...på ett eller annat sätt...

4 kommentarer:

  1. Tre böcker på gång, det var inte dåligt. Ibland behöver man skriva av sig lite...
    Ha en bra e.m. och kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att skriva är som en slags terapi för mig. Precis som att ut och gå och rensa bland tankarna. Man måste glänta på locket...lite då och då...annars kan det explodera totalt...och attan vilket smäll det skulle bli...det aktar man sig noga för...

      Radera
  2. Jag tror att dina böcker kommer att bli mycket uppskattade - kanske succéer till och med! Du kan ju skriva och har en härlig humor och självdistans!
    Go for it! :-)

    SvaraRadera

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i så fall måste jag nog jobba mycket mer på böckerna. När Lilla stugvinden är klar och jag sitter vid mitt skrangliga skrivbord och blickar ner mot sjön (eller vassen då) då kanske inspirationen kommer fram...ja, för vem köper en bok på elva sidor...?

      Radera