Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

tisdag 15 oktober 2013

Hulkendrinken...

Läste bloggen Salt & en liten söt (se listan här intill) där presenterades en smaskig smoothie som gav en härligt grön mustasch. Jag blev ruskigt inspirerad. Grön mustasch är inte helt fel, tänkte jag. Sedan läste jag i en veckotidning (mosters gamla avlagda, Ni vet) hur snabbt man rör ihop oerhört nyttiga drinkar. "Tjafs!" muttrade Kulturtanten "frukt och grönt ska man kunna äta precis som dom är." och så skar hon rotselleri och palsternacka så det riktigt stänkte om det. Men det kanske är lättare att dricka det nyttiga, tänkte jag i smyg, men sa absolut ingenting högt. Man är väl inte dum heller...

Kort och gott, jag slog till på en drinkeftermiddag. Sådana sitter ju aldrig fel. Fram med den gamla (nya) råsaftcentrifugen som inhandlades då jag och butikschefen Valdemar skulle börja ett nytt, nyttigt leverne. Tråkigt nog kom det nya livet aldrig riktigt igång. Som synes...
Ack, så nyttig man blivit...hur ska detta månne sluta...
Men nu skulle minsann maskinen gå varm. Varje dag. Jajemen, det var ambitionen i alla fall. Fram med nyttiga saker ur kylen. Spenat, morot, rödbetor. Rusade ut och hämtade några äpplen ur trädet.

Skala, skala, skala. Skära i bitar och så bara att vråla igång. Ner med nyttigheterna i gapet på centrifugen. Första körningen tog jag massor av spenatblad och ett äpple vilket gav en fullkomligt underbar drink. Alldeles illgrön, som genast döptes till Hulkendrinken.
Äntligen fick den göra rätt för sig,
den ny-gamla råsaftscentrifugen...

vi körde gasen i botten så den lät som värsta mudderverket...
Nästa innehöll rödbetor och äpple och den drinken kom att bli underbart röd. Namnet på den blev Lilla gummann-drinken då jag ofta har fräscha(?), rosenröda kinder. Ja, man kunde blanda hej vilt, bland frukt och grönt och det blev lika gott hur man än gjorde. 

Och hur pigg blev man inte? Jag riktigt studsade fram, var glad och positiv, gick och småskrattade för mig själv mest hela tiden. Ja, ska sanningen fram så kände jag inte igen mig själv. Men som den negativa person som jag, egentligen är, så sa jag till mig själv: "Ta det lugnt bara, det går nog snart över..."

6 kommentarer:

  1. Två flugor i en smäll....gott och nyttigt !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligt gott! Man skulle egentligen kunna dricka hur många drinkar som helst...alltså fruktdrinkar menar jag nu...

      Radera
  2. Gott, njaa...men vad gör man inte för att bli dunderpigg :)) Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men hallå, det är ju sannerligen mycket gott! En del drinkar hade färg som typ ett lerdike men smakade riktigt smaskigt ändå. Du skulle prova drink på polkarödbetor. Ujujuj, vilken läcker färg...

      Radera
  3. Jag är verkligen sugen på den sådan där centrifug. Tänk så många goda drinkar man skulle kunna göra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är toppen men risken är att man blir periodare. Ja, alltså, man använder den ett tag och sen blir den förpassad inne i ett skåp under ganska lång tid. För att sedan, som på nåder, får komma fram ett tag igen...

      Radera