Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

onsdag 9 oktober 2013

Vi expanderar del 2

Upprustningen av Lilla stugvinden går sakta. För att inte säga, har helt stagnerat. Butikschefen Valdemar var ute med grabbarna och svirade hela helgen och jag, personligen, är ju helt oförmögen att få till något själv vad det gäller byggandet, tråkigt nog. Efter två dagars golfande kom Valdemar hem i söndags eftermiddag totalt slutkörd. Han riktigt vacklade in i Lilla stugan, kastade sin trötta kropp i fåtöljen och föll i sömn. Eller i koma, jag vet inte riktigt. När klockan var tio fick jag baxa honom i säng. 

Nästa morgon vaknade han dock upp från det döda och efter en rejäl frukost fick han en fruktansvärd arbetslust (hm?). Han bröt loss dom gamla fönsterfodren på gavelfönstret i kammaren så flisorna sprätte både hit och dit. Kastade och hivade med kofoten. Han mätte, sågade, finjusterade och mätte igen, sågade och finjusterade. Jag försökte pigga upp honom med glada tillrop, hålla i brädorna i särskilt svåra positioner och tillhandahöll både fika och lunch.


Efter lunch tog vi en snabb vända över till grannstaden. Bara som av en ren händelse råkade vi hamna i vår absolut favvoaffär och där hittade Valdemar en alldeles underbar röd hattask som han absolut ville köpa till mig. Tjat och tjat, tänkte jag och lät honom faktiskt göra det, för annars hade han välan bara blivit sur, man vet ju aldrig med karlar. Så for vi hem. Jag med min nya, fullkomligt underbara, röda hattask hårt i famnen.
Har länge drömt om en hattask. Trodde väl aldrig att jag skulle
bli ägare av en röd sådan...(tack Valdemar!)

Snabbt hem och slutföra jobbet med fönstret. Jo, minsann, vita fina foder kom på plats. Vi plockade ihop, städade undan och fortsatte kvällen med att hysteriskt försöka slå ihjäl alla 114 snuskiga flugor som passat på att smita in, då fönsterna var avhängda under stor del av dagen. Förmodligen i förhoppning om att hitta en perfekt vintervistelse. Valdemar borde förresten sluta med golfandet och satsa på flugfiske i stället med tanke på den fantastiska svingen han hade med flugsmällan...snacka om att slå två flugor i en smäll...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar