Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

söndag 6 oktober 2013

Vintervila...

Dags att ta in dahliorna för vintervila.
 
Dahlialådan när den är som bäst...

Här i lådan får dom ligga till i vår. Har varit ovanligt ordentlig i år och märkt upp dom. Alla andra år har jag bara hävt ner rötterna i en enda röra. Fast det går det med. Men det gör sig bättre på bild när det är ordning och reda!

Jag ska kanske inte ta upp det året när jag glömde bort vart jag hade ställt undan dahliorna. Det tog tre år innan vi hittade dom - stendöda. Man lär sig av sina misstag...

Jaha, då var det bara disken kvar...

4 kommentarer:

  1. Det ser väldigt ordentligt och bra ut alltihop! Det är trevligt med dahlior, men jag tycker det är svårt med vinterförvaring. Jag provade ett år förut och la dom med sågspån runt omkring för att dom skulle klara vintern, men när våren kom var det bara ruttet slafs av alla knölarna. Man ska väl ha ett utrymme där det vare sig blir för varmt eller för kallt, antar jag. Hur förvarar ni era knölar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ställer lådan i tvättstugan, det har fungerat bra. Egentligen ska väl dahliaknölarna ha det lite kallare under vintern men något sådant utrymme har jag inte så tvättstugan får duga. Håller med dig om att dahlior är väldigt trevliga.

      Radera
  2. Våra dahlior förvarar vi i matkällaren under köksgolvet. Där är egentligen litet för varmt, men hittills så har det gått rätt bra. Köpte några torvblock som jag sågat sönder och lagt bitar emellan och över knölarna. Det har fungerat bra i två år.
    Varje höst är jag jättenoga med att märka knölarna och lägga dem i ordning i sina backar. På våren är jag lika noga med att plantera dem på rätt ställen.
    Ordning och reda på dahliorna - inte alls!
    Trots detta, så kommer det alltid upp några dahlior på fel plats i rabatterna! Vem katten är det som byter etiketter mitt i vintern? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ena riktiga rackare dom där etikettbytarna eller ska vi kalla dom etikettförbrytare...

      Radera