Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

onsdag 2 oktober 2013

Det fasansfulla gungflyet...

I kanten vid sjön, alldeles där våra ägor tar slut, där ligger gungflyet. En mosse som vilar på vatten, helt enkelt. Ett ruskigt ställe. När man går på kärret så gungar hela marken. Man påminns hela tiden att det finns massvis med vatten under.

Jag har alltid varit livrädd för detta gungfly. Skräcken att dras ner under mosskanten i vattnet och inte kunna ta sig upp sitter kvar sedan barnsben. Alla som sett reklamen om JOKK från vildmarken förstår vad jag menar. Kvinnan sjunker mer och mer ner i mossen. Vilken gastkramande skräckfilm! Tack och lov, så klarar hon ju sig...men sådan tur kanske inte all har.

Finfina röda tranbär...

Om lingonskörden blivit dålig så hade Mamma Gertrud alltid en sista utväg - gungflyet, där tranbären växte på mosstuvorna.

Hoho!! Kulturtanten, vart tog du vägen?

Att plocka tranbär är ingen barnlek, det ska man ha klart för sig innan man ger sig i kast med arbetet. Man måste ha absolut hela stövlar. Sjöstövlar är ett väldigt bra alternativ. Gärna två par raggsockor på sig. Va? Jo, man kommer ju obönhörligen att klafsa i iskallt vatten. Under väldigt lång tid. När Mamma plockade tranbär var hon ute i flera timmar och kom hem som en blåfrusen stackare. Men efter två koppar starkt kokkaffe så kom hon till medvetande igen. Och dom isbitskalla fötterna tinade sakta men säkert framför vedspisen medans hon rensade bären.


Idag rekade vi bara lite grann. Ville bara kolla utbudet av tranbär. Tänkte kontrollera bärkraften på mossen. Någon dag fram över tar jag storhinkarna med mig ut på gungflyet. Man måste passa på innan älgjägarna tar över skogen. Jag tänker ta på mig dom största stövlarna som vi har på gården. Ett par 46:or borde väl fördela kroppstyngden på ett effektivt sätt och chansen att man ska klara livhanken i mossen borde ju då öka avsevärt. Det är min teori det...hoppas jag tänker rätt...

6 kommentarer:

  1. Har du inga snöskor? Skidor kan också funka!? Bäst att ta med en pulka ifall du måste sätta dig ner och vila! Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för alla tipsen! Man kan ju också åla sig fram. Som en blandning mellan en militärövning och livräddning på isen. Problemet blir ju bärhinken...men det ordnar sig...

      Radera
  2. I stället för paintball kan ni ju ha blåsrör och skjuta tranbär på varandra när ni ålar er fram. Någonting att berätta i en av böckerna, kanhända???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta kan bli en ny sport inför nästa OS. Gungflyskytte. Man ålar en bit och så skjuter prick. Och så fortsätter man mossen runt. Vilka möjligheter...

      Radera
  3. Haha, ja den sporten kommer jag inte missa en enda tävling av!;)
    Min morfar var en galning på många sätt, ett såkallat "orginal"
    När jag var i tonåren och vi kusiner följde med honom ut i hjortronmarkerna vilket väl är rätt samma marker som för tranbären så löpte gubben iväg, inte en suck att hänga med där kan jag säga utan vi lunkade på....
    Efter ett tag stötte vi på en brasa med ett par stövlar bredvid....
    Jodå, han löpte runt i raggare bara, det gick liksom fortare att ta sig fram påstod han...!:/
    Korven vi sedan grillade på brasan fick sig en liten smaknyans av raggsocka, för över brasan torkades de dyngsura rackarna;)
    Behöver jag säga att min morfar finns kvar i mitt hjärta på en mycket speciell plats♥
    Ha en finfin dag och på med snöskorna nästa gång, den smarta lösningen tänkte han nog inte på;)
    Hoppas verkligen det "lånas" hejvilt om det är någon idé på min blogg som faller er i smaken, det är ju det inspiration och idéer är till för!:)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vilken underbar morfar! På minner lite grann om vår Pappa Anders. Han hade idéer så det stod härliga till.

      Grillkorv med raggsockssmak skulle kunna bli nästa hit inom matkulturen. Man lägger ju ner så mycket grejs i grillarna för att få olika smaker. Nästa gång, lägg ner ett par gamla raggsockor. Ett tips som Du hjärtans gärna får ta rakt av. Faktiskt!

      Radera