Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

måndag 18 mars 2013

Mellanår








 


Efter några mellanår är det äntligen dags att veva igång den gamla vävstolen. Den har stått länge nu och bara väntat på att alla vävsugna familjemedlemmar ska komma loss. Så när värmen återvänder till vårt avlånga land finns ingen återvändo.

Mattrasorna är redan klippta, skyttlarna vässade och varpen pådragen, bara att sätta igång. Ser framför mig alla färgglada alster vi kommer att åstadkomma. En ren fröjd för både öga och fot med alla trasmattorna på golvet.





4 kommentarer:

  1. Har också drömmar om att få igång en mattväv igen. Har massor av klippta trasor, som jag ärvt efter mamma. Men uterummet, som är platsen där vävstolen skulle kunna husera, är upptaget som förråd och det tycks så förbli...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så lätt det är att få till ett förråd. Vips så är det där med en massa saker man inte visste att man hade.Lilla gummann och jag försöker att bli av med saker genom att ha loppis men förråden försvinner inte för det!

      Radera
  2. Är bara såå roligt att väva. Tyvärr finns inte plats här för vävstol, men jag + några andra håller till i en källarlokal. Tisdagar är vävdag sen kan man sitta där när som helst. Fast än har inte vädret inbjudit till cykeltur dit. Trasmattor är det jag prioriterar- blir alltid bra. Matrial till mattorna finns gott om-låda på låda står i källaren.
    Ska bli spännande att se vad ni åstadkommer för vackert.
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja hoppas verkligen att vi får fart under lattorna i sommar.

      Radera