Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

fredag 8 mars 2013

Titta på det fina

När syster och jag var små så hittade vi på många och roliga lekar. Eller rättare sagt, det var syster som hittade på allt. Jag hade fullt sjå att bara hänga med.

En lek som vi ofta lekte hette "Titta på det fina". Till denna lek behövs bara en normal kökssoffa och ett lika normalt kökstak. Jag vet, det låter ganska underligt, men så här var det:

Man skulle kravla sig upp på soffan. Ha ryggen mot sofflocket. Benen upp i luften och huvudet hängde ner mot golvet.

Och så började det. Man kunde ligga där och kolla upp mot taket - "det fina", alltså. Vilken rymd. Vilka stora trösklar. Vi funderade på hur det skulle vara att gå där. Att bo där. Allt kändes bara sååå fantastiskt.


Kulturtanten och Lilla gummann på det ljuva 70-talet
Vi har provat den leken även som vuxna. Kan bara säga att den inte var särskilt bekväm. Drabbades nästan av blodstörtning i huvudet och svår kramp i benen. När vi skulle ta oss ner blev det jobbigt. Vi drattade i princip rakt ner på rumpan med duktigt ont i ryggen. Kunde bara konstatera att kökssofforna blivit otroligt mycket mindre. Av någon konstig anledning.

Ska sanningen fram så var det inte lika fantastiskt som förr i tiden. Inte lika fint faktiskt. Visst är det märkligt?

Kanske ingen passande aktivitet för vuxna, men prova gärna ändå. Det är ju alldeles gratis...

2 kommentarer:

  1. Haha, ni är då för roliga, som provat även som vuxna.

    För övrigt påminner det starkt om en lek, som jag ofta lekte när jag var liten.
    Jag stod på byrån och tittade i spegeln som hängde över den, hur rummet såg ut spegelvänt. Det var alltid mycket finare och jag hade gärna bott i det fina! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen, va kul! Vi måste ha tänkt ungefär likadant. Med lekarna. Jag har några fler "konstiga" lekar som jag kanske presenterar längre fram. Kanske framåt påsk så man kan ha lite program under påskfirandet...

      Radera