Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

lördag 23 mars 2013

När lantisarna kom till storstan...

Det är inte ofta jag åker ifrån gården. Förutom en tur ner till byn eller ännu bättre en liten sväng in till stan. Men idag for vi faktiskt till Svea rikes huvudstad.

Det var inte bara jag och butikschefen Valdemar. Näe, bättre upp, både Kulturtanten och Svågern hängde på. Aha, en liten familjeutflykt.

När vi åker till finare ställen så förvandlas Valdemar från att vara Butikchefen till att bli Disponenten. Jo, det är sant. När han kastar reklamjackan och drar på sig överrocken så blir han automatiskt en mycket fin och förnäm man med pondus. Sjalen knyts runt halsen, efter konstens alla regler, ögonbrynen är nyansade och dom nyputsade finskorna blänker så man tvingas ta på sig solglasögonen. "Och jag ska ge allt det jag haaar till denna underbara kaaarl..." jag kan riktigt höra Lill Lindfors sjunga för den fantastiska Disponenten.

Kulturtanten svidar om till bästa kulturtantströjan, kulturtants-halsbandet och knäppkängorna medan Svågern envisas med att ha curlingtävlingsdräkten på sig. Okej då! Jag kan slå vad om att både curlingstenen och borsten är nedpackad i resväskan fast han lovade att skippa (haha!) dom grejerna den här helgen.
Den gamla VM-tröjan
flitigt använd. Både pyjamas 

och finjumper.

Själv så har jag svårt att skiljas från HellyHansen-tröjan. Men jag försöker skärpa till mig och packar ner både spetsblusen och de välpressade gabardinbyxorna. För säkerhets skull lägger jag ner både långkalsongerna, reflexvästen och ett par raggsockor. Man vet ju aldrig...Knappt jag känner igen mig själv när jag har vattenkammat håret och sprejat på värsta tantparfymen. Mmmm, både luktar gott och ser bra ut. Vilken överraskning!

Valdemar och jag tar tåget av förklarliga skäl (ja, ni minns väl gubbkörningssyndromet?). Jag vill ju inte gärna förstöra det nylagda håret med bilmössan heller. Kulturtanten och Svågern tar den gamla Citroängen. Om den nu startar.

Vi ska bo på hotell. Jajemen! Och så ska vi gå på Circus och lyssna på Jerry Williams. Sedan drar vi väl runt på Stockholms alla innekrogar...fast jag måste ju gå och lägga mig senast kvart över nio...skönhetssömnen ni vet, den vill jag ju inte missa, som ni kanske förstår...

2 kommentarer: