Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

fredag 1 mars 2013

Ny månad - nya insatser

Första mars - tack för det! Som vi har väntat. Detta är nästan ett magiskt datum. Vårens alla fröjder börjar liksom nu. 

Man ska planera alla växter och grödor. Vårstäda. Fram med härligt skira vårgardiner. Inhandla sig en vårgarderob. Börja motionera.

Men är detta nåt egentligen för mig? Mina odlingar brukar aldrig ge särskilt bra skörd. Jag får hela tiden gliringar om mina växter. Morötterna som blev lika med noll förra sommaren. Tomatodlingen gav många glada skratt. Ärtorna åts upp av sniglarna.

Städning hör inte särskilt bra ihop med mig. Näe, jag sopar undan det mesta med sopkvasten. Eller sätter korsdrag i kammaren. Man skräpar ändå ner så mycket när man eldar med ved. Liksom ingen idé att baxa fram dammsugaren.

Vårgardiner. Jag köper aldrig nya sådana utan fyndar på loppis och syr om. Kan i princip få till kappor och kafégardiner till två fönster av ett par bättre begagnade längder. Jag klipper och nålar och skarvar och snörper ihop. Ibland ser arbetet rent anskrämligt ut men när man väl får upp gardinerna ser man inte skavankerna så tydligt.



Nya kläder. Det köper jag heller inte särskilt ofta. Mest på grund av att det inte är någon idé då jag alltid är på väg att kämpa bort fetmagen och då kommer ju alla kläder ändå bara hänga som en sopsäck på mig. Efteråt alltså. Ja, då magen är ett minne blott. Om det bara ville bli så någon gång...

Många hinder kan ställa till det riktigt ordentligt vad det gäller motionerandet. Man kan ju vara för trött. Eller för deprimerad. För hungrig. Man kan lida av tidsbrist. Man hittar inte träningsskorna. Man känner sig onormalt svag. Då är det ju mycket bättre att sitta i kökssoffan och meditera.

Jaha, vad det blev det då kvar av den magiska marsmånaden? Tror att det blir bättre i april. Bara en månad kvar...

2 kommentarer: