Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

lördag 2 mars 2013

Tvättnötter

Av syster fick jag tvättnötter i present. Tvätta kläder med nötter!
Ska det verkligen fungera? Ja, enligt beskrivningen på påsen så ska det gå alldeles utmärkt.


Man lägger bara 5 - 7 halva nötskal bland tvätten. Skalen kan användas flera gånger. Inget sköljmedel behövs. Låter för bra för att vara sant.


 Här ska tvättas naturligt tänkte jag, slängde in tvätt och nötter i maskinen och körde igång. Såg rent ut när jag tog ut plaggen för torkning. Det här gick ju ruskigt bra.
 

Efter några veckor med nöttvätt började Mannen klaga på att hans kläder luktade konstigt, gammal gubbe tyckte han! Kan väl inte vara sant tänkte jag och provluktade på hans tröja. Mannen hade rätt, tröjan hade en lite konstig doft. Kan ha varit gammal gubbe.
 
Har lagt nötterna åt sidan ett tag, kanske gör jag ett nytt försök en annan vecka. Jag får väl skaffa mig ett tvättmedel med doft av Aqua Vera herrparfym. Heller hunk än skunk...

2 kommentarer:

  1. Precis samma erfarenhet som jag fick!
    Vet inte om det beror på att det är krossade skal. Har sett hela nötter hos en vän, som var nöjd med resultatet. Det är några år sedan. Har inte kommit ihåg att fråga, om hon fortfarande använder tvättnötter. Jag gör det i varje fall inte...

    SvaraRadera
  2. Nej nötterna var inte min grej. Jag tror jag ger nötterna till min syster hon fyller snart år.

    SvaraRadera