Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

söndag 23 juni 2013

Förgänglig slöjd: Gräskronor

Nu är det hög tid att binda säsongens första gräskronor.

Kulturtanten river snabbt ihop ett knippe gräs och gräslöksblommor. En rostig järnring, några snörstumpar en sax och ett friskt humör är allt som behövs. Regnet strilade ner så vi fick flytta in verksamheten  i vedboden.



Sen är det bara att binda på tills ringen är fylld av blommor. Här är några av dagens skapelser.
 
Åkerfräken
Vitmåra

Blandade strån och gräslöksblommor
Vi hann precis innan slåttermaskinen fällde de sista stråna...


 

 
 
 
 


4 kommentarer:

  1. Snygga kronor....har ju förallandel gått på kurs en hel dag för länge sedan.....ska göra ett försök igen !!

    SvaraRadera
  2. Tack. Ja det gäller ju bara att ta sig för...

    SvaraRadera
  3. Detta vill jag prova på! För säkerhets skull googlade jag gräskronor och det kom upp många förslag. Ernst krona. Någon med tips på olika gräs att binda med och ha ha man kunde använda knylhavre- en grässort pappa hade namn på. Jag tvivlade på att ett gräs kunde heta så, fast senare med intresse för naturen o floror
    konstaterade jag att sorten fanns. Binda vanliga kransar, gravsmyckningskransar har jag gjort i mängd så troligen klarar jag en gräskrona. Gräslöksblommor var snyggt och i år blommar den rikligt här. Har dock använt en hel del är ju så goda.
    Kerstin

    SvaraRadera
  4. Det är kul. Och bra beskrivningar finns det. Lycka till.

    SvaraRadera