Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

onsdag 12 juni 2013

När gammalt blir som nytt...

Häromkvällen kände jag för att skapa lite grann. Rev nämligen ut en ursnuskig, gammal solstol från boden. Denna stol hade verkligen sett sina bättre dagar. Vi räddade den från skrotkärran som av en händelse bara. Svågern tyckte att stolen var skräp och ville kasta den på tippen. Vi tyckte att den hade potential och ville ha den kvar. Men inga onda tankar om Svågern för det, alla kan ju inte ha fallenhet för det estetiska. I vilket fall som helst så slet jag ursinnigt av det lortiga och urblekta tyget från stolskelettet. Här fanns ingen tid att förlora.
 
Egentligen hade jag inget passande tyg men fick syn på min gamla hemvävda matta ligga i ett hörn. Jag greppade den och nitade raskt fast den vid stolen. Denna matta har jag själv vävt. Med mattrasor av kläder från barn- och ungdomsdagar. Kan väl, utan att ljuga, säga att det var rött och rosa som gällde. Såg lämningarna efter min rosa, ganska unika, byxdress från 70-talet, troligen i något jerseymaterial. Även dom rosa jeansen hade kommit med på ett hörn. Rött och rosa - märklig färgkombination.

Visserligen var mattan lite för bred men jag vek kanten lite grann och vips så passade mattstumpen på stolen. Ja, minsann, vilken underbar solstol det blev. Hur pigg blir man inte då man beskådar de klämmiga, färgglada ränderna? Hur gärna vill man inte kasta sig ner och bara koppla av? Rejäl trästomme, om än lite ranglig. Det gäller att ta det lite lugnt när man sätter sig. Kanske mattan också är något osäker i kvalitén men man får helt enkelt chansa och hoppas den håller.

Varsågod, här är skapelsen, låt Er väl studera det gedigna arbetet.


Åhå, då är det bara att sätta tänderna i nästa projekt. Detta blir nog knivigare. När jag provade att vika upp stolen fick jag den inte ens på rätt köl. Hur jag än bröt, vek och bände. Tror nästan att den växt ihop. Men det blir morgondagens problem...


Ska bli spännande att få se slutresultatet!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar