Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

onsdag 19 juni 2013

Linnea

Nu blommar Linnean. En oansenlig, liten rackare, ljust rosa och bara några centimeter hög. Denna lilla blomma får hela skogen att dofta ljuvligt.


När jag växte upp, för typ hundra år sedan, då blommade Linnean runt första juli. Vår Farbror Emil fick alltid Linneabuketter på sin födelsedag av Ester och Petrus som bodde på andra sidan skogen.




Linnean är inte bara vacker och luktar gott, den är också oumbärlig i hemmet. Den är ruskigt bra mot gikt och ledvärk. Seså, ge Er nu ut i skogen och plocka en rejäl bukett Linneor och koka lite te på det. Gör underverk med en giktdrabbad fot. Vadå, inte ha gikt? Förr eller senare ska vi alla den vägen andra. Ja, giktvägen alltså, så det gäller att vara förberedd...





4 kommentarer:

  1. Glad midsommar till er alla!
    Mmmm linnea- helt underbar, men svår att hitta här i närheten. Måste nog leta upp något ställe för den doften kan man ju inte vara utan. Tänk att han Emil fick en hel bukett! Måste tagit sin tid att plocka, så små och ynkligt spinkiga skaft linneorna har.
    Kerstin

    SvaraRadera
  2. Glad Midsommar till dig.
    Ja, tid tar det att få ihop en hel bukett. Själv plockar jag bara några för att få känna doften...

    SvaraRadera
  3. Passade på att snusa på Linnean när jag hämtade björkris....tänk att något så litet kan dofta så...... Glad Midsommar !!

    SvaraRadera
  4. Glad Midsommar. Ibland måste jag bara lägga mig i skogen och dra in doften..

    SvaraRadera