Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

måndag 24 juni 2013

Kompost - larv...

Häromdagen skulle jag gå till komposttunnan och tömma slaskhinken. Jag skuttade glad i hågen upp i kompostbacken. När jag öppnade locket såg det ut som om hela kompostinnehållet rörde sig. HJÄLP!!! Vad var detta? När jag kollade lite mer noga såg jag att det var miljontals av snuskiga larver. Även tiotusentals flugor gjorde larverna sällskap. Rena rama familjeträffen, verkade det som.


Jag sprang gallskrikande därifrån och letade snabbt upp Kulturtanten. Hon förstod direkt dilemmat och letade fram en räfsa och så krafsade hon raskt ihop en hink med gamla, torra tallbarr som hon öste rätt ner i komposttunnan.


Kulturtanten räds inte några miljoner larver utan stack gladeligen ner armen till armbågen och rörde glatt runt bland kompost, tallbarr och larver. Nu skulle larverna förintas, trodde hon. Och när dom gjort det skulle jag bara lägga som ett lock av torrt gräs. Ja, vad skulle jag ta mig till utan Kulturtanten / Miljöingenjören?

Andra tips, enligt internet, är att lägga ut sågspån och annat torrt material men då, å andra sidan, så avstannar nedbrytningen, vilket gör att man måste starta om det hela med ett par kärror hästgödsel eller nytt gräsklipp. Andra la över tidningspapper eller kartonger. Vissa lät locket stå öppet så kunde fåglarna få sig ett rejält skrovmål. Det fanns dom som ansåg att man bara skulle vänta, larverna skulle försvinna så småningom ändå. Så kunde man läsa att om man fick till riktigt hög värme i komposten då skulle inte fluglarverna trivas där. Aha...

Blåslampa, vad tror Ni om det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar