Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

söndag 26 maj 2013

Mors dag

Av gammal hederlig tradition så hamnade jag i liljekonvaljbacken i ottan. Tre buketter skulle plockas. En till Mamma Gertrud, en till Mormor Karin och en till Faster Vera. Då man växt upp med en Mamma som ansåg att blomplockning inte var att leka med så känns det tufft med ett sådant ansvar på ens bräckliga axlar. Inget slarv. Inga småbuketter. Nej, det skulle vara riktigt stora blomsterfång.

Inför varje Mors dag så störtade Mamma ut till liljekonvaljbacken tidigt på morgonen. Skulle förvåna mig om gökuret ens hunnit slå fyra. Där stod Mamma i timmar. Hon stod med huvudet i stenröset och plockade så man trodde hon skulle drabbas av blodstörtning. Men, nej, så var inte fallet, när klockan närmade sig nio så kände hon av kaffesuget och kom skuttande upp på gården med dom generösa liljekonvaljbuketter i famnen.

Mamma satte en gummisnodd runt stjälkarna rullade blött papper runt och så bums på med en plastpåse. Nu skulle blommorna klara resan ner till kyrkogården.

Ibland gjorde vi flickor en frivillig insats men oftast fick vi tvingas med ut i liljekonvaljbacken. Vi plockade och plockade. Tjatade och tjatade: "Vi orkar inte mer!" eller "Räcker det inte nu?". Så klart att det inte gjorde det. Efter mycket tjatande så lät Mamma oss gå fria, hon orkade helt enkelt inte höra vårt klagande. Liljekonvaljbuketterna skulle vara så pass stora att man nästan inte skulle kunna nå runt med bägge händerna.

Mina buketter var inte på långa vägar så kraftiga men oj, vad fint det blev på kyrkogården ändå...
.

5 kommentarer:

  1. Sticka ner ansiktet i en liljekonvaljbukett och bara dra i doften.....Underbart !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är något visst med liljekonvaljer. Men det var ganska lite konvaljer i år. Endera är det dåligt liljekonvaljår eller också är vår liljekonvaljodling på upphällningen. Dom kanske tar upp sig till nästa år...

      Radera
  2. Var detta jag skulle kommentera när jag såg snäcksvaret.
    Först VILKA LJUVLIGA LILJEKONVALJBUKETTER!!
    Jag har missat att konvaljerna är så utslagna redan. Har gått efter de få som finns i skogen utanför tomten och de var bara knoppiga. Märkte dock på Mors dag på kyrkogården att det inte alls var så. Stod några "onödigt stora" buketter fast jag bara rättade till dem i vasen- blåste ju förfärligt denna dag, men min tanke var att de ju räckt till flera vaser. Finns nog några mamma Gertrud här också.
    På bordet står tre konvaljer som nu slagit ut och doftar. Dock har mina brokbladiga konvaljer inte en blomma fast glädjande många fler blad i år. Något för era konvaljrika ställen? Jag delar gärna med några rötter. Har fler växter att dela med då jag såg inslaget om blomloppiset. Vårsköna kan det vara något? Medplockad från Botaniska i Göteborg för många herrans år sen och vill så fint fröa av sej här o där. Har många fler förslag på villiga växter om ni kan tänka er några. Hosta är väl en fin växt (gillas av snäckor)
    Räddade ett stort ex från tippendöden en kväll-natt för några år sen. Hjälp, orkade knappast baxa upp den i cykelkorgen och cykla hem var inte lätt. Delad står den och sprider glädje bland några fler varianter av hosta.
    Kerstin

    SvaraRadera
  3. Medans ni njöt öl och gott att äta tog jag en cykelrunda och plockade stoor liljekonvaljbukett i går kväll. Väl hemma kantades den av strimmiga konvaljblad, blev så vackert.
    Uttryckte mej kanske knasigt om blomloppiset. Var inte meningen att jag skulle ha loppis på mina ev intressanta växter.
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag upplever det som om alla har intressanta växter. Och vet vad alla heter. Till och med på latin. Alla utom jag. Mina vänner var hemma och hälsade på och tyckte att jag hade så fint på gården. Mest av allt gillade dom, hör och häpna, kompostbacken, där allt ris och löv och skrutt ligger. Där ser man. Nä, jag uppfattade inte som det var något blomloppis...men kul att höra om en annan sorts liljekonvaljer...

      Radera