Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

torsdag 2 maj 2013

Vårbadet...

 Nedstigning i vattnet bland slemmigt gräs
och vattenormar. Solbrännan lyser med sin
frånvaro...milt sagt...
Tråkigt nog så blev alla dom underbara bilderna från vårbadet censurerade. Eller kanske rättare sagt sågade vid fotknölarna. Synd måste jag säga, det var pigga bilder där jag ivrigt kastade mig i sjön. Ystert plaskande i det friska vattnet.

Bara en liten del av wobblerkroppen. Med hänsyn till
alla med svaga nerver...
Då får vi hålla till godo med dom bilder som vi har möjlighet att visa. Det var kallt. Badet alltså. Fruktansvärt kallt. Men ska sanningen fram så hade jag kallbrand i fötterna redan innan jag kom fram till sjön.


Badet ligger nämligen på en ö och för att komma dit måste man gå genom ett kärr (träsk). Detta kärr är synnerligen vattenrikt så här års, av naturliga skäl. Jag råkade så klart greppa fel stövlar. Fick tag på dom gamla med hål på. Vilket resulterade i en rejäl rotblöta redan efter fem steg i vattnet. Dom sista kliven kändes som om jag gick direkt på knäna. Så pass avdomnade var fötterna. Ingen särskilt bra start på badandet! Men inte gav jag upp för det heller...

Uppe efter badet insåg jag att jag genast måste skaffa mig detta för att överleva fler kalla vårdopp: En kraftig frigolitskiva att stå på för att värma fötterna efter badet. En rejäl, fotsid badrock, gärna av dun, tänk dig en lång täckjacka. En gasolbrännare att tina bort isskorpan på kroppen efter doppet. Gärna i liten modell, typ hårspraysburks-stor flaska, så man kan ta med den i handväskan. Kanske denna behandling också kan ge håret på benen en ordentlig duvning så att det försvinner för all framtid.

Annars fick jag en smart idé när jag såg alla, till marken nedfallna, aspar och björkar, som ett bevis på att bävrarna håller igång. Varför inte samla ihop stockarna, såga till dom och spika ihop en bastu? Hur svårt kan det vara? Så man kan värma upp sig efter kalla bad.

Jag förvånas ofta över min otroliga idérikedom. Men jag går förmodligen i Pappa Anders fotspår. Han var ju en uppfinnare av stora mått. Jag återkommer någon annan dag med några av hans uppfinningar. Håll ut!


2 kommentarer: