Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

söndag 19 maj 2013

Sju sorters kakor: Ruts skrynklor

"Ruts skrynklor" var kakor som vi, Lilla gummann och jag, tyckte mycket om som barn. Rut var Alvins Rut som vi bodde granne med. Det var bara 2 kilometer dit om man gick genom skogen. Man gick längs den fina, gamla skogsvägen, över den skrangliga Storbroa, förbi Glupa så var man nästan framme. Tog man vägen runt blev det betydligt längre. Våra barn kallde henne för "Tant Jut". Vi hittade receptet på skrynklorna i Mamma Gertruds gamla svarta skrivbok där hon skrev upp kakor att minnas.

Enkelt recept! 1, 2, 3 hg, 1 äggvita och 1 kkp socker! Aha, nu vet man att det behövs ett ägg och en kopp med socker och 1, 2, 3 hg av något mer. Vadå? Kan det vara en hederlig gammal mördeg?

Mördeg:
1 hg socker
2 hg smör
3 hg vetemjöl
Marängsmet:
1 äggvita
1 kkp socker





 Vanligtvis kallas kakorna för Jitterbuggare. Så här förklaras namnet i andra kakböcker. "Namnet på denna spröda kaka med maräng och mördeg kommer från den på 30- och 40-talet så populära dansen. De oregelbundna svängarna återfinns i kakans utseende.".
 
Här hemma i Stora stugans kök svängde Kulturtanten ihop mördegen i ett huj och vispade marängsmeten så vi knappt kunde få ur den ur bunken. Kavlade ut degen på bakbordet. Bredde ut marängsmeten. Rullade ihop skapelsen som en ordinär rulltårta. Skar centimeterstora skivor och lade på plåten.

Lilla gummann: Men, oj, skulle dom se ut så där?
Kulturtanten: Precis som barndomens skrynklor!
 
Juryns slutgiltiga resultat: Mannens kommentar: smör och socker det är gott. Valdemar: jag måste ta en till och en till och en till...
Jag och Lilla gummann återvände till barndomens sju sorters kakor. Mmmm....
 




4 kommentarer:

  1. En av mina älsklingskakor...som tur är bakar min kära granne...fyllda 87 år ännu...kan liksom inte få till dom själv...så nu hälsar jag på henne och vräker i mig....MUMS !!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, dom är verkligen goda. Smälter i munnen och ändå är dom lite sega. Det är inga problem att få till dom. Bara röra lite, vispa lite, kavla lite, skära lite och så skjuts in i ugnen...något man skulle kunna göra i sömnen...tror jag nog...

      Radera
  2. mmm, min syster bakade alltid dessa. Har aldrig provat själv håller mej OM jag bakar till lättare sort. HJÄLP! - nu kom jag plötsligt att längta efter Sandemanskakor, fast sist blev de så torra inte alls goda- tur jag minns det misslyckade baket.
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt stora problem med att ha goda kakor hemma i skåpet är att jag obönhörligen äter upp dom. På stubinen. Småkakor ätes med fördel tillsammans med iskall lättmjölk. Då kan man få ner ruskigt många utan att bli illamående...bara ett litet tips...

      Radera