Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

onsdag 3 april 2013

Kräkväskan

Vår Pappa Anders hade ju många principer och en var att han bara skulle ha bilar av Volvomodell. Och så skulle man betala bilarna kontant. Alltså inte hålla på med några avbetalningar. Han ansåg att hade man inte sparat ihop pengar så hade man definitivt inte råd med någon bil.

BildNär vi var små så hade vi en svart Amazon. Vi tog ofta långa turer med den. På den tiden satt man ju inte fast i några bilbälten. Tok, heller, man kunde röra sig fritt i bilen under åkturen. Mamma Gertrud satt fram och hade ständiga kommentarer om hur bilen skulle framföras. Pappa slog dock dövörat till, gasade på och tände en cigarett. Han rökte alltid i bilen. Host, host...

Systern och jag hade särskilda platser i bilen. Jag stod till vänster bakom Pappas säte och tittade fram så gott jag kunde. Systern hade den bästa platsen. Hon stod på kardantunneln, eller vad det nu heter, ni vet den där upphöjningen mitt i bilen. Det kanske var strategiskt bra platser vad det gäller föräldrarnas åsikter. Vi stod en bra bit ifrån varandra så chanserna till slagsmål minimerades.

Har nu på äldre dagar faktiskt vågat fråga systern hur det kunde komma sig att just hon fick den bästa platsen i bilen. Hon svarade helt snabbt: "Jag föddes ju först och hade första tjing, liksom!". Ok, så var den diskussionen avslutad.

Jag hade dock en viss benägenhet att alltid bli åksjuk. Vi hade väl egentligen bara hunnit en kilometer när jag kände av illamåendet. Vid två kilometer hängde i princip spyan i mungipan. Många gånger kräktes jag i bilen. Inget som direkt uppskattades. Men vad kunde jag göra?

Pappa Anders visste precis vad han skulle göra. Han insåg förmodligen att dessa åksjukeproblem var av den mentala sorten. Han tog min lilla handväska. Den var i någon slags plast som tråkigt nog hade krackelerats så jag ville inte ha den väskan mer. Utmärkt, denna beige, krackelerade väska förvandlades till en bilväska.

bread_knackebrod_crumb_500Mamma Gertrud stoppade ner några brödbitar av äkta knäckebrödsvariant i väskan som placerades i bakfönstret på bilen. Och så hade kräkningsanfallen eliminerats. Ja, om nu Pappa hade tänkt helt rätt, ja.

Så tog vi en tur i bilen för att se hur åksjukeväskan fungerade. Som vanligt, 1100 meter från garaget började jag må illa. Rev genast fram väskan och tog mig en brödbit som jag koncentrerat knaprade i mig. Jo, minsann, kräkningskänningarna avtog så gott som omedelbart. Under bilturen blev jag tvungen att ta några fler brödbitar och nästan direkt trollades kräkkänslan bort. Efter en dryg timme körde vi in på lagårdsbacken.
Kräkväska av bästa sort

Yes, vi hade klarat det! En biltur utan kräkningar. Hade det på den här tiden funnits den här populära gesten "Give me five!" så hade det varit ett ypperligt tillfälle att begagna sig av den. Nu fick vi nöja oss med att skutta runt av glädje, vilket inte var dumt det heller.

Nästa biltur tog jag bara en brödbit. Likaså nästa. Gången efter räckte det med att jag höll i väskan. Så småningom behövde jag bara kasta en snabb blick i bakfönstret för att se om kräkväskan låg där. Ja, jag blev faktiskt botad från åksjukan. Den krackelerade väskan låg kvar i fönstret i åratal och blev bara mer och mer solblekt. Jag tror till och med den åkte med till bilhandeln när vi bytte bil.

Jag kan riktigt se bilannonsen framför mig:

Bättre, begagnad, svart Volvo Amazon med tillhörande kräkväska.

Pappa borde ha blivit psykolog. Eller åtminstone ha tagit patent på kräkväskan. Fast, egentligen inte, han var nog bäst som han var ändå...

8 kommentarer:

  1. Underbart!
    Ja, inte åksjukan, utan hela inlägget med kräkväskan!
    Åksjuka hade jag hade jag också, som barn. Linjebussen fick alltid stanna, när vi åkte in till stan, så jag fick gå ut och kräkas.
    Likaså fick pappa alltid släppa ut mig ur bilen, när vi slutligen skaffade en sådan. Tro mig eller ej, men bilen var av märket Singer!!! Du förstår säkert, att man blev åksjuk i den bilen.
    Synd att ingen kom på att jag behövde en kräkväska!
    Nå, med åldern (tack för den!) har kräksjukan försvunnit, så nu kan jag till och med sitta och läsa en bok i bilen!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Singer? Det måste ha varit ett måndagsexemplar av en symaskin Ni fick tag i. Kanske Du drabbades av illamåendet när ni körde i zick-zack?

      Jag kanske borde föra ut denna kräkväska på den internationella marknaden. Hur många småbarnsföräldrar är inte i behov av en sådan kräkväska tro? Jag kanske blir rik på kuppen.

      När jag jobbade på en skola och vi skulle se till att barnen kom på skolbussen i tid och till rätt plats så hade vi en kräklista. Ja, det fanns ju bara ett framsäte och det blev bara fler och fler åksjukebarn. Vi fick helt enkelt gå enligt en turlista så det skulle bli rättvist. Där hade kräkväskor kunnat göra succé.

      Radera
  2. Om nu pappa Anders var Volvofrälst så blev min pappa Saab trogen ja efter Hillmanen förstås.
    Singer som Märit åkt i det märket har jag aldrig hört. Letade runt i huvudet men neej närmast jag kom var Zephyr. Tänkte kasta mej över Google men det fick vänta.
    Tänk att pappa Anders "kur" klarade åksjukan. Mitt illamående botade jag med att helst inte följa med. Inköpsresorna till Norge
    dem åkte jag aldrig med på. Tre bilar med fastrar farbröder o kusiner åkte till Halden och nu så här många år efter berättar kusin Ulla om dessa resor hur de var.
    Inte ens då mina barn var små fanns ordentliga barnstolar i bilen.
    Till Karin hade vi en stol man hakade på baksätet och framtill var en ratt inte så bra om man krockat. Tord låg ofta i bakfönstret
    och sov låter farligt idag.
    Härliga är dina berättelser så skönt att få gå tillbaka i tid och
    för en stund tänka på annat.
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul Du hörde av Dig. Kulturtanten och jag tänkte efterlysa Dig. Faktiskt. Vi väntar på Din blogg. Kom igen nu!

      Radera
  3. Såå glad jag blev! Att ni tänkt på mej!
    Någon kamera har inte inskaffats, men har funderat om jag kanske kunde börja blogga utan bilder. Gillar att skriva och jag kan ju inte bara kommentera så där långt som det alltid vill bli.

    Det jag nu skulle skriva var att jag givetvis Googlade Singer bil och så otroligt okunnig jag var. Fanns Singer redan 1905 och minsann i slutet liknade Singern en Hillman!
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis till att Singer´n var en bil i alla fall! Du kan kommentera precis hur långt Du vill. Vi uppskattar det ska Du veta! Men man kan väl blogga utan att ha bilder. På återseende!!!

      Radera
  4. Måste ju också googla på Singer och där fanns massor av fakta.
    Det var lustigt att den hade så nära släktskap med Hillman, för min minnesbild är just att den påminde om den bruna Hillman byns handlare brukade åka omkring i.
    Fast vår bil, som köptes rejält begagnad, var ljusblå. Pappa plåtslagaren hade lagat ett stort rosthål med en ny plåtbit. Min lillasyster har berättat att hon skämdes för lagningen, men jag minns den inte ens. Lyckan över att vi hade en bil förträngde nog allt negativt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En plåtslagare är inte dumt att ha i familjen. Eller rörmokare och elektriiiker (som vi sa när vi var små). Sådana har man alltid användning för. Fast jag måste erkänna att man ska nog inte förringa en äkta butikschef heller. En sån kan faktiskt mer än vad man tror. Måste googla på både Singer och Hillman. Känner att jag bör uppdatera mig på bilmärken. Kan ju bara Volvo PV och Amazon...

      Radera