Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

söndag 28 april 2013

Vårbruk

Nu så är det igång, vårbruket alltså. Pelargonskotten hade meterlånga rötter och riktigt skrek efter omsorg och näring. Ja, så kan det gå när man varit ut i världen och förlustat sig länge, länge...


Se, så glada växterna blev. Dom sköt i höjden och slog omedelbart ut i blom... är det möjligen det här som kallas att klä skott?
 

Nu väntar bara gallring av diverse buskar, plantering av lite mer blommor, förberedelse av nässelodlingen, gödning av tistelsnåren och utbärning av dom gamla, rangliga utemöblerna.

2 kommentarer:

  1. Så här långt har jag då inte kommit med mina "pellor". Väntar o väntar att det ska bli dags att de klarar utevistelse på altanen och då ska en hel del få ny större kruka o ny jord. Finns några som inte klarat vinterförvaringen och jag har tänkt att minska ner på antalet, så det är väl bra. Gissar att de ökar i antal ändå- för vem kan motstå knipsa ett litet skott här o där. Tyvärr är min Taxinge borta, men i Christina finns liv- till o med blommar den. Pust o pust när man ska ta sej alla trappor upp till Laila i Helsingborg. Då kan man kolla stora päronträdet utanför och där i fönstret stod en pelargon (grannen Christinas) och vips följde ett skott med.
    Christina förresten är med och tillverkar Kiviks äppletavlor (kan man googla om man vill).
    Mesta av mina blommor nu är sådana fådda saker.
    Har varit seg i kommenterandet. Den här tiden är extrasvår- tre år sen och om jag saknar oändligt så har barnbarnet det än svårare.
    Jag är såå nyfiken på Kanadaservetterna!
    K Arthur Björkhedsg 26 46531 Nossebro dit kanske de vill och förenas med många andra.
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pelargonerna blir bara fler och fler det har du rätt i.
      Som sagt man tar ett skott här och ett annat skott där och så vips har man alldeles för många.
      Glädjande nog kan jag berätta att servetterna har kommit till rätta. Skickar dom till dig.
      Ha det gott, trots saknad och sorg.

      Radera