Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

tisdag 2 april 2013

Lite av ett vågspel...

Jag vet en våg som mycket snart kommer att hamna i soptunnan. Jajemen, det finns absolut ingen återvändo för den odugliga, värdelösa, opålitliga, elaka mackapären.

Jag har ju kollat vikten lite då och då på butikschefen Valdemars våg. Ganska uppmuntrande siffror faktiskt. Har ropat glatt till Valdemar: "Du milde tid, snart är jag lika smal som i ungdomens dagar!". Jag gick till och med runt och sa till folk att jag vägde lika mycket som vanligt. Visst kände jag mig något fetare men det var nog bara fettet som liksom omfördelats och liksom har börjat hänga ut lite mera. Inbillade jag mig. Bara liksom så där...

Men i morse klev jag upp på vågen och då helt plötsligt så stannar vågskrället på nästan åtta kilo mer än vad den brukar göra. "OOUUIII!" skriker jag rätt ut. Nästan likadant som han på tv-reklamen vars fru packar upp ett par nya skor, ni vet, va? Valdemar kommer rusande i tron att jag fallit omkull i duschen eller trasslat in mig i den stora handdukstorken. Men nej, jag satt bara nedhasad på golvet och stöttade mitt trötta huvud i händerna och snyftade lite torrt. Mycket nära ett mindre sammanbrott. Men Valdemar klappade mig uppmuntrande på huvudet och fick mig att resa mig i den svåra stunden.

Det visade sig att jag vid de tidigare invägningstillfällena inte alls hanterat vågen på ett korrekt sätt. Jag har ställt mig på vågen innan den var digitalt rätt inställd och då fått den låga vikten registrerad. Men just idag klev jag upp på vågen vid exakt rätt tillfälle därav den betydligt högre vikten. Och den rätta vikten. Typiskt! Det finns ingen som helst kvalité på saker och ting nu för tiden. Man kan inte lita på något. Hur jobbigt kan livet vara egentligen?


Men nu ska han ut! Och det med basta. Nej, nej, nej, inte Valdemar. VÅGEN SÅ KLART. Upp med soptunnelocket bara. Och vräk ner vågen helt utan nåd. Igen med locket med en ljudlig smäll. Nu börjar det nya livet.

Nej, detta är inget försenat aprilskämt...nu är det blodigt allvar...

4 kommentarer:

  1. Tänk vad vi är lika varandra! Tycker att jag känt mig riktigt lätt i kroppen trots påskens goda mat.Jag har även mumsat på ett och annat chokladägg och några påsktårtsbitar.Glad i hågen klev jag upp på vågen, den borde visa flera hekto mindre än sist, så lätt som jag kände mig.Men icke, 1 kg + !!! Jag började mitt nya liv igår, gick stavgång i 45 min och gjorde 20 situps. Hörde på radion idag att motion i medelåldern kan skjuta fram ev demens 20 år, så nu gäller det att gå! Nu får vi stötta och heja på varandra.Jag behöver allt stöd jag kan få!
    Kram från operasångerskan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för senast! Jomenvisst, är det jobbigt med magvalkarna. Jag har ju också börjat ett nytt liv. Konstigt nog så märks det inte av alls. Men så är jag ju också synnerligen trögstartad. Man kanske kunde smygstarta med några situps. Jag ska göra mitt bästa. Vi hörs och syns!! Kram Lilla gummann

      Radera
  2. Här är det också ett nytt liv, men det har påbörjats med att en våg har inköpts - inte kastats!
    Det är en våg, som skickar in vikten direkt till mitt dataprogram, som räknar kalorierna jag petar i mig och drar ifrån kalorierna jag motionerar bort, så ingenting ska glömmas...
    Visst har det hjälpt. Snart - 4 kilo sedan 10/3. :-)

    Kram från Märit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis till de fyra minuskilona!! Du kommer att bli klar lagom till badsäsongen. Hoppas jag! Jag körde en sån där bantning via en kvällstidning. Man skrev in på datorn, vad man åt och hur mycket (eller lite) som man motionerade. Så fick man lite koll på hur man låg till. Jag gick ner flera kilon faktiskt. Men en gång slog mätaren i botten. Jag hade varit på kräftskiva och kanske åt tre gånger så mycket som jag skulle få göra. Man fick kompensera detta nästa dag. Jag önskar att jag kan köra igång så nu igen. Men vi får se...

      Radera